Antiinflammatorisk diet med gurkmeja.

Vem vill inte bli frisk genom att äta? Sätt krydda på ditt liv med gurkmeja. I det indiska köket har gurkmeja länge varit känd för sina positiva läkeegenskaper. Det är först på senare tid kryddans hälsoaspekter har uppmärksammats i västerländsk media. Kryddan, som i huvudsak används som färgsättare i soppor och grytor och kryddblandningar har visat sig vara rena rama mirakelkryddan.

Gurkmeja ett mirakelmedel för att förlänga livet!

Gurkmeja bör betraktas som en av grundpelarna i en antiinflammatorisk diet. Det verksamma ämnet kurkumin, som finns i gurkmejan har visat sig vara en stark antioxidant och har antiinflammatorisk verkan. Ämnet hjälper till att skydda mot flera av de vanligaste folksjukdomarna, såsom diabetes, flera typer av cancer och hjärt- och lungsjukdomar. Dessutom kan gurkmeja ses som både ett lyckopiller och bantningsdiet på samma gång. Den frigör nämligen ämnen i kroppen som ger förbättrad sinnesstämning och dämpar värk. Den ökar dessutom ämnesomsättningen och förbättrar cirkulationen, vilket i sin tur motverkar övervikt.

Den hjälper helt enkelt till att hålla kroppen frisk och i form! Gurkmejan är relativt enkel att använda i mat när man lagar soppor och grytor, den har en ganska frän smak men gifter sig bra tillsammans med starka kryddor, örter och till exempel kokosmjölk. För full effekt av gurkmejan skall man kombinera denna med svartpeppar då pepparn underlättar för kroppen att ta upp kurkuminet. Det går även utmärkt att strö över gurkmeja på rostade grönsaker och ugnsbakad fisk så länge man är försiktig med doseringen. I den nya mirakelmaten är gurkmejan en hörnsten och en nyckel till en antiinflammatorisk diet.

(Visited 20 times, 1 visits today)